2 oktober 2012

Spänt vare här!


Trots att jag somnade väldigt skönt igår och sov gott hela natten så vaknade jag ändå inte helt utvilad :( Visserligen ringde klockan lite tidigare än vanligt för jag behövde fixa några saker innan jobbet, men jag sov ändå många timmar.

Frågan är hur bra jag sover egentligen. Jag är en tandpressare, dvs jag spänner käkarna och trycker ihop tänderna på natten (och även ibland på dagen!). Jag vet inte om det påverkar sömnkvalitén, men spontant så känns det ju knappast bra att ligga och spänna sig man ska ju slappna av och vila!

Jag har bestämt mig för att kontakta en tandläkare för att gjuta en bettskena. Jag kommer visserligen kunna bita ihop käkarna även med en bettskena i munnen, men jag kommer inte bita tand mot tand. Jag har hört att tänderna (efter många år) kan spricka av det och min mamma har fått ta bort ett par tänder som har spruckit.

Det bästa är naturligtvis att försöka bli av med de stressfaktorer som orsakar tandpressningen, men medan jag jobbar på det så väljer jag att ha en bettskena.

/Karin, godisfri dag 7 av 89

3 kommentarer:

  1. Jag har samma problem, ibland gnisslar jag också enligt Maken. Jag har funderat på att skaffa bettskena men misstänker att jag inte kommer använda den ändå. Berätta gärna hur det blir med den sen.

    SvaraRadera
  2. Grattis till dag sju! Jag har samma problem. Jag har haft bettskena. Det hjälpte mig. Tack för tipset om radioprogrammet. Jag har laddat ner det och ska lyssna så fort jag får tillfälle.

    SvaraRadera
  3. Jag gnisslade tänder under många år, gamla amalgamfyllningar spräckte några tänder innan jag fick bettskena. Skenan hade jag i många år sedan men så tappade jag bort den (hittade ett par år senare på ett helt sanslöst ställe, måste ha gömt den i sömnen..!), men numera gnisslar/bitar jag inte mycket alls. Ingen vaknar av det längre, inga ömma käkar. Kanske kan man växa ifrån det?

    Men, jag har ändå inget minne av att det egentligen störde MIN sömn, bara alla andras... :)

    SvaraRadera