3 oktober 2012

Radioskugga

Jag passar på att skriva det här inlägget medan jag fortfarande är kvar på jobbet, för ikväll kommer jag att ha en dator- och tv-fri kväll (och mobilfri naturligtvis). Vissa forskare menar att det blåa ljuset från dator- och tv-skärmar stör vår sömn. Eller rättare sagt tror de att det stör tillverkningen av melatonin, ett hormon som hjälper vår dygnsrytm om som vi tillverkar mycket av när vi ska sova.

Jag kan ingenting om hormoner så jag kan inte uttala mig om det blåa ljusets inverkan på kroppen. Däremot kan jag skriva under på att det är väldigt lätt att fastna framför datorn och då håller man sig kanske vaken längre än vad man skulle gjort annars.

Så vad kan man göra istället för att se på tv eller sitta vid datorn? Ja, man kan läsa en bok eller lyssna på radio eller skriva ett brev eller baka eller städa eller pyssla... det finns mängder med saker att hitta på. Dock så tror jag att det är bra om man tar sig lite tid att sitta ner en stund och vila istället för att städa hela kvällen.

Vad tror du om en tv- och datorfri kväll? Är det nåt för dig?

/Karin, godisfri dag 8 av 89

1 kommentar:

  1. Jag tror att det är klokt att begränsa dator och tvtittande som du skriver finns det mycket annat att göra. Hoppas du får en god natt.

    SvaraRadera