9 augusti 2012

Små små steg

Vad ska man äta egentligen? Det är ju ett överflöd av information om olika kosthållningar. LCHF? Veganmat? GI? Raw Food? Tallriksmodellen?

Jag har bestämt mig för att inte ha några förbud i min kost, det är alltför svårt för mig att hantera sådana. Istället ska jag äta sånt som jag mår bra av (nej, jag mår inte bra av att äta godis varje dag) och göra det regelbundet. Mat i magen, fyra gånger om dagen. Om jag följer detta i ett år så kommer jag garanterat att må bättre både psykiskt och fysiskt.

Men så pratade jag med min livscoach om detta och hon tog sig nästan för pannan när jag berättade om mina planer. Hon gillade mat-delen, men inte tidsperspektivet. Ett år var alldeles för lång tid. Hon föreslog två veckor istället och det känns faktiskt skönt. Det fixar jag!

Jag kanske kommer att modifiera min kost framöver, men tills vidare kör jag på med "vanlig" mat. I två veckor. Pyttepyttesteg.

/Karin

3 kommentarer:

  1. Ja, inte är det lätt med maten, man måste ju fylla på hela tiden och inte fylla på "fel" eller för mycket. Jag ids inte heller hålla på med dieter, men konstaterar just nu (återigen!) att jag mår så mycket bättre när jag minskar vitt mjöl (och därmed också pasta) till så litet som möjligt och ökar på proteinet. Jag håller mig mätt och "suget" dyker upp väldigt sällan.

    Två veckor låter väl som en bra tidsperiod, det tycker jag också.

    SvaraRadera
  2. Det låter som en bra plan och en lagom tidsperiod att börja med. Jag har ungefär samma inställning, jag klarar inte dieter någon längre tid utan gör revolt mot förbuden och vräker i mig det "förbjudna".

    SvaraRadera
  3. Det är smart att ha en kortare period framför sig. Att träna en timme per dag under augusti känns okej tex. Att sedan återgå till att "bara" träna 3-4 gg/vecka lär bli en baggis. Du kommer att märka hur mycket bättre du mår av att äta regelbundet, och sötsuget blir också mycket mindre då.

    kram, pernilla be

    SvaraRadera