4 augusti 2012

Ond mage

Jag har ofta problem med min mage. Jag tror att det beror på två saker. För det första så har jag helt enkelt en känslig mage som inte tycker om all mat och för det andra så har jag misshandlat min mage under många års tid genom att fylla den full med skräpmat (hetsätning). Nu säger magen ifrån oftare och oftare.

Igår var jag tvungen att gå hem från jobbet för att jag kände att jag var på väg att få ett gallstensanfall. Jag har haft det ett par gånger och har genom ultraljudsundersökning konstaterat att jag har två stora gallstenar i min blåsa. Hursomhelst lyckades jag avstyra anfallet någorlunda med hjälp av vila och värktabletter. Jag vet inte vad det var som triggade anfallet, men jag misstänker att det var ett lass med broccoli som är boven. Annars så brukar fet, rökt och hårdsmält mat vara dåligt för gallan, men det varierar väldigt från person till person.

Idag mår jag ganska bra, men jag inser att jag måste vara väldigt strikt ett tag framöver. Jag orkar inte med alla magproblem längre.

Men det är inte bara maten som påverkar magen. Den mår även bra av motion. Tänk, ytterligare en anledning till att röra på sig. Jag har tagit en härlig promenad i det vackra sommarvädret, har du rört på dig idag?

/Karin

1 kommentar:

  1. Min gallblåsa har hållit sig lugn ett tag men så har jag ju äntligen börjat få litet koll på vad som triggar den (fett och hårdsmält som sagt). Jag vet också att även om jag inte direkt får ont så blir min mage helt störd (läs: lös) av vitt mjöl, kaffe och vin och att jag märker enorm skillnad när jag utesluter/drar ner. Svårt det där men man kan ju påverka själv...

    SvaraRadera