31 oktober 2012

BMI - blä!


Det här med BMI, kan vi inte låta det vara en del av det förflutna? Det är ju bara ytterligare en siffra som kan man kan fixera sig vid. Man vet väl ändå om man väger för mycket eller inte? Dessutom är det ju inte alltid rättvisande. Folk är olika byggda och flera som är vältränade har högt BMI.

Jag har varit BMI-fixerad i många år. Jag vet att jag i dagsläget anses lida av fetma. Jag vet att jag vid 75,7 kg endast är överviktig. Jag vet att jag vid 63 kg är normalviktig. Enligt BMI alltså. Enligt kroppen går kanske min gräns för normalvikt vid 66, vem vet?

Jag önskar att jag kunde radera ovanstående siffror ur mitt minne, men det går inte. Däremot kan jag lova mig själv att jag aldrig ska räkna ut mitt BMI någonsin igen!


/Karin

4 kommentarer:

  1. Och appar för viktkontroll med programmerade viktdagar borde man radera kanske....

    SvaraRadera
  2. BMI är helt missvisande om man bygger muskler! Fettprocent är mer tillförlitligt i så fall. Men man kan också gå efter att känna sig nöjd :) Enligt BMI ska jag nog ner till typ 62 kg, och jag väger 92 kg. Kommer jag ner till 82 kg är jag nöjd, även om 70 kg är min drömvikt. I tonåren vägde jag 68 kg. Men jag är 43 år nu!

    kram, pernilla be

    SvaraRadera