7 oktober 2012

70000-veckan

Jag såg ett klipp på Nyhetsmorgon där en pensionerad läkare talade om hälsa. Det var visserligen lchf-inriktat, men jag tyckte ändå att det var intressant. Han sa att om man påverkade tre saker kunde man få många extra livsår. Dessa tre saker var Maten, Sömnen, Motionen.

Maten har jag börjat att få ordning på. Sömnen fokuserade jag på förra veckan, men jag kommer naturligtvis jobba vidare med den. Då återstår motionen... Häromdagen gick jag förbi ett gym och såg hur de stod och lyfte vikter i källaren. Då drabbades jag av en djup usch-känsla (hittar inget bättre ord). Jag tycker inte om att träna, i alla fall inte på gym. I dagsläget tränar jag en gång i veckan (tennis), men jag behöver öka på det.

En träningsform som jag tycker är helt okej är promenad. Det är visserligen ingen tung träning, men det känns som en bra början. Under den kommande veckan ska jag därför röra mer på benen och 70000 steg, dvs i snitt 10000 per dag. Vill någon hänga på?

/Karin

1 kommentar:

  1. Det låter som tre bra delar att fokusera på. Jag skulle ha behövt vara med på den utmaningen men förkylningen sätter käppar i hjulet. Nästa gång.. :)

    SvaraRadera