26 september 2012

Förbud eller val

Förbud kan skapa problem, i alla fall i min hjärna. Jag blir väldigt lätt fixerad på det som jag inte får äta och vill inte stoppa något annat i min mun än just det förbjudna.

Men är "får" verkligen rätt ord? Jag är en vuxen kvinna och en härlig del av vuxenlivet är att man bestämmer över sig själv. Jag "får" faktiskt äta precis vad jag vill.

Så istället för att fokusera på förbud tänker jag göra ett val. Jag väljer att låta bli godis och snacks under de kommande 89 dagarna för jag vet att jag mår bra av att undvika sådant. Det lär knappast gå någon nöd på mig, det finns ju hur mycket som helst annat att äta. Riktig mat såsom köttbullar, torsk med äggsås och pasta carbonara.

Jag väljer dock att undvika kaffebröd, förutom vid speciella tillfällen i stil med födelsedagskalas och glöggfika (nej, veckans jobbfika är inte ett speciellt tillfälle).

I slutändan är det både skönt och läskigt att det är mina egna val som styr mitt liv.

/Karin, godisfri dag 1 av 89

1 kommentar: