1 augusti 2012

Rörelse

Kan man gå ner i vikt utan att fokusera så mycket på själva viktminskningen? Jag vill gärna tro det. Jag har gjort otaliga försök till att gå ner i vikt, men nu väger jag mer än någonsin. Jag har gjort många många många planer över hur jag ska äta och träna, men det faller alltid platt. Jag lägger alltid ribban för högt.

Min högsta önskan är att leva ett vanligt, hetsätningsfritt liv. Så nu tänkte jag släppa viktfixeringen och istället fokusera på att leva livet och ge min kropp det den behöver. Jag ska äta vanlig mat på regelbundna tider och träna två gånger i veckan.

Förutom detta tänker jag varje månad ha fokus på något speciellt, som ett tema. Tolv månader - tolv teman.

Temat för augusti är rörelse.

Jag har ett stillasittande jobb och min korta promenad till och från tunnelbanan varje dag är långt ifrån tillräcklig. Jag är stel och öm i kroppen och jag hatar det.

Visst skulle jag kunna börja träna som en galning, men det skulle förmodligen bara hålla i sig en vecka. Istället tänker jag öka på vardagsmotionen.

Jag tänker ta bussen till jobbet och gå av ett par hållplatser för tidigt och därefter promenera en halvtimme varje morgon. Jag ska inte gå snabbt. Jag ska inte bli svettig. Jag ska njuta av se hur staden vaknar och låta min kropp bära mig fram.

Hur känner du som läser detta? Hur kan du göra för att röra dig mer?

/Karin

3 kommentarer:

  1. Kul att se dig igen. Kloka tankar som också stämmer överrens med min strävan: vägen mot hälsa o harmoni. Varmt lycka till.

    SvaraRadera
  2. Åh så roligt att du är "tillbaka"! Jag har saknat dig! :)

    Jag har nog samma tankar som du om rörelse. Jag har lång transport till Stockholm och sedan stillasittande jobb på det. Jag får stiga av tunnelbanan i Gamla Stan eller gå ett par extra kvarter om jag åker till Centralen. Om jag lägger på litet mer rörelse på kvällen så är jag uppe i 60 minuter per dag. På måndagar som är vår mötesdag på jobbet brukar en kollega och jag gå 30-40 minuter på lunchen, helt perfekt.

    Nu ska vi må bra! :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det är mycket kloka tankar. Är det inte så vi vill leva? Ett liv där man inte behöver fokusera till tusen för att kunna leva ett liv i framtiden? Att må bra och ha en sund liv skall vara något som bara finns där.
    Jag själv är på god väg, men har ändå långt kvar.

    SvaraRadera