28 oktober 2012

En sak i taget

Jag har en kompis som är tränare i gymnastik/akrobatik. Låt oss säga att en av hennes elever inte sträcker ordentligt på fötterna när denne gör ett hopp. Då säger hon åt eleven att endast fokusera på fötterna vid nästa hopp. Och nästa hopp. Och hopp. därefter Det spelar ingen roll hur resten av hoppet blir, det viktigaste är att få in rutinen att sträcka på fötterna.

Som viktminskare tycker jag att det är lätt att göra för stora planer. Man vill gärna ändra på allt på en gång: man ska äta på ett visst sätt, man ska röra på sig, man ska lägga sig tidigt osv.

Men varför inte ta en sak i taget? Det är mycket lättare att bara behöva tänka på en sak och låta den sätta sig i ryggmärgen. Jag började med maten och sedan fortsatte jag ganska snabbt med sömnen, men därefter har jag känt att jag behöver lite tid innan jag kan fortsätta med något annat. Det tar tid att ändra på sina vanor. Det är inte lätt och jag förstår inte varför vi ska sätta så höga krav på oss själva.

/Karin

2 kommentarer: